آموزش فن بیان و سخنوری

آموزش فن بیان و سخنوری

آموزش فن بیان و سخنوری

آموزش فن بیان و سخنوری

آماده شدن برای سخنرانی

آماده شدن برای سخنرانی

آماده شدن برای سخنرانی: متن یک سخنرانی موفق ٥ ویژگی دارد :
١) هدفمند باشد یعنی برای جمعیت مشخصی نوشته و ایراد شود و تمام مطالب و محتوای سخنرانی متناسب با شنوندگان
باشد.
٢) جذاب و گیرا باشد.
٣) روشن و آشکار بوده و هیچ نکتة مبهمی نداشته باشد.
٤) پذیرفتنی و قابل قبول باشد و شنونده مطمئن شود که فرد سخنران به موضوع احاطه کامل داشته و به خو بی می داند چه
می گوید.
٥) محرک و برانگیزاننده باشد به گونه ای که شنونده مایل به دنبال کردن سخنرانی باشد.
برای تهیه متن سخنرانی به این نکات توجه کنید:
الف)در هنگام تهیة متن سخنرانی یا ایراد نمودن آن همواره شنوندگان را در نظر داشته باشید مث ً لا اینکه:
- چند نفر قرار است به سخنرانی شما گوش دهند؟
- ویژگی های کلی شنوندگان چیست؟
- اطلاعات شنوندگان در مورد موضوع چیست؟
- دید شنودگان نسبت به شما چگونه است؟
ب) تدابیری برای جلب توجه آنها از ابتدا تا انتهای سخنرانی بیندیشید.
ج) اعتماد و اطمینان آنها را به گفته هایتان جلب کنید.
د) منظور و بیان خود را با زبانی ساده بیان کنید.
ه)همواره به این سئوال شنوندگان پاسخ دهید که “آیا مطلب مفیدی در این سخنرانی وجود دارد که بتواند برای من کاربردی و
لازم باشد؟ ”
 آماده شدن برای سخنرانی

مراحل آماده سازی
١) هدف را تعیین کنید:
بهترین راه شروع برای طراحی یک سخنرانی نوش تن هدف یا اهداف است . معمو ً لا سخنرانان می کوشند مطالب زیادی را در
مشخص کنید مث ً لا Lecture سخنرانی خود بگنجانند شما باید هدف خود را از ارائه
• برانگیختن دانشجویان به گونه ای که اهمیت این موضوع درسی را بین سایر موضوعات دریابند.
• حجمی از اطلاعات که به سادگی قابل دستیابی نبود هاند انتقال یابد.
٥
• دانشجویان در حالتی سالن را ترک کنند که برخی از اصول و اطلاعات را فرا گرفته اند.
اگر همة این موارد در حیطة اهداف شماست باید در طی سخنرانی دستیابی به آنها به صورت پی درپی و نه به صورت همزمان
انجام شود.
برای تعیین هدف می تو انید از خود سؤال کنید پس از پایان سخنرانی باید چه تغییری در دانش، نگرش یا عملکرد (که بهترین
حالت تغییر در عملکرد است) شنوندگان ایجاد شده باشد.
٢) تعیین موضوع:
- برای همه جالب باشد
- جدل برانگیز نباشد
- کوتاه و قابل فهم باشد
- حاوی پیام اصلی باشد
- کوبنده باشد
- به شنوندگان ربط داشته باشد
۳) محتوا را تعیین کنید:
یا سؤال Pretest پس از تعیین اهداف و عناوین پیش نیاز های اطلاعاتی این مطالب را تعیین کنید و به طور مستقیم ( مثل
کردن از شنوندگان و ....) یا غیر مستقیم، وجود یا عدم وجود این پیش نیاز ها را در شنوندگان تعیین نمایید.
برای تعیین محتو ا، مطالب مهم حول هدف مرکزی سخنرانی را یادداشت کنید این کار را با یک تفکر آزاد انجام دهید و توجه
خود را به نظمی که می خواهید در سخنرانی رعایت کنید معطوف ننما یید. ابتدا عنوان را در وسط نوشته و اید ه های اصلی و
مطالب جزئی تر مربوط به آن را بنویسید تا جایی که ایدة جدیدی نداشته باشید همچنین م ثالهایی که در این حین به ذهن شما
خطور می کند را یادداشت نموده و اگر با شخصیت شما سازگار است از لطیفه یا کاریکاتور هم استفاده کنید.
٤)برنامه را به مرحلة نهایی برسانید : یک ساختار با توالی منطقی درسخنرانی ایجاد کنید . یکی از ساختارهای موجود به این
صورت است.
به جای این ساختار می توانید ساختارهای دیگری متناسب با موضوع و مطالب سخنرانی خودبرای آن در نظر بگیرید ولی به
این نکته توجه کنید که هر ساختاری ک ه برای مطالبتان در نظر می گیرید در ابتدای سخنرانی برای شنوندگان توضیح دهید. یکی
از نکات مهم در تهیه متن سخنرانی و ساختار آن توجه کردن به مدت زمان ارایه سخنرانی است . اگر به شما به عنوان مدرس
٢٠ د قیقه زمان تخصیص داده شده مطلب خود را به « روشهای نمونه گیری » یک کارگاه آموزشی برای ارایه یک مطلب مثلا
گونه ای تنظیم کنید که بتوانید اصول مهم و کلیات ضروری را در این حیطه زمانی بیان کنید ذکر جزئیات و مطالبی که کاربرد
مرحله اول) مقدمه و کلیات: الف) بیان هدف سخنرانی. ب)مشخص کردن قسمتهای کلیدی.
مرحله دوم) نکته کلیدی اول: الف) پروراندن ایده ها . ب) استفاده از مثال. پ) بیان مجدد نکته اول
مرحله سوم) نکته کلیدی دوم: الف) پروراندن ایده ها . ب) استفاده از مثال . پ) بیان مجدد نکته کلیدی اول و دوم
مرحله چهارم) خلاصه و نتیجه گیری
٦
کمتری دارند نه تنها باعث طولانی تر شدن سخنرانی (بیش از ٣٠ دقیقه !) می شود بلکه این مطالب اضافی باعث خس تگی
«. همواره در حین آماده سازی مطالب زمان را در نظر داشته باشید » شنوندگان و به هم خوردن نظم کارگاه خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.